maanantai 12. joulukuuta 2016

Lisämyynti ja ristiinmarkkinointi

Lisämyynti tarkoittaa esimerkiksi sitä, että asiakkaalle tarjotaan hänen ostamansa tuotteen lisäksi jotakin muuta, mitä hän voisi tarvita.

Ristiinmarkkinointi tarkoittaa käyttöyhteystuotteiden asettelua lähekkäin niin, että asiakkaan on helppo ostaa ne molemmat.

Itse teen lisämyyntiä töissä mahdollisuuksien mukaan. Yleensä kysyn tarvitseeko asiakas muuta tai olisinko voinut vielä auttaa. Joissakin tilanteissa mietin, mitä muuta asiakas voisi tarvita. Jouluvalojen ostajalle tarjoan jatkojohtoa tai ajastinta. Joulukuusen ostajalle tarjoan joulukoristeita tai kuusenkynttilöitä. Voisin kehittyä tässä lisää. Joskus unohdan kokonaan kysyä asiakkaalta tarvitseeko hän muuta. Sen pitäisi tulla rutiinina (ei kuitenkaan niin, että kysyn jokaiselta asiakkaalta samaa.) Lisämyynnin tehostaminen vaatii asiakkaan tarpeiden kartoittamisen eli asiakkaan kanssa täytyy pystyä puhumaan.

Ristiinmarkkinointia Hong Kong tekee asettamalla esimerkiksi kynttilöiden viereen tulitikut, jouluvalojen viereen jatkojohdot ja niin edelleen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti